Get Adobe Flash player

CHIPTUNING

Zawsze istnieje szansa zwiększenia mocy samochodu metodą elektronicznej modyfikacji, to jest poprzez wymianę programu komputerowego na nowy bardziej efektywny albo instalację dodatkowego zewnętrznego modułu ("tdi box").

 

Chipy w rozumieniu "tuningowym" są to modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem umieszczonego w centralce sterującej (komputerze, ECU) silnika. W nazewnictwie elektronicznym "chip" oznacza układ scalony. W komputerach sterujących silnikiem modyfikowana jest najczęściej zawartość zewnętrznej pamięci programu, umieszczona zwykle w układzie scalonym, zwanym pamięcią Eprom lub Flash. Niekiedy też modyfikuje się zawartość pamięci mikrokontrolera. Generalnie filozofia modyfikacji nie jest istotna dla uzyskanego efektu - znaczenie ma przede wszystkim dopracowanie programu i jego wszechstronna modyfikacja, niż sposób, w jaki zostanie on umieszczony w ECU. Programy do ECU można wgrywać za pomocą interfejsów do programowania przez gniazdo diagnostyczne (OBD), poprzez programator do sterowników przez port BDM, lub przez wylutowanie i przeprogramowanie epromu / flasha z programem. Niezależnie od metody oczekiwany efekt jest ten sam - wzrost mocy i momentu obrotowego.

 

Z uwagi na efekty tuningu chipy można podzielić na dwie zasadnicze kategorie:

  • chipy do samochodów z turbinami lub innymi kompresorami powietrza
  • chipy do samochodów wolnossących, czyli nie posiadających kompresora powietrza

Ponieważ efekty dla samochodów wyposażonych w turbo są ok. 3 - 4 razy większe niż samochodów wolnossących (choć nie dotyczy to oczywiście wszystkich modeli samochodów, utworzono osobne kategorie cenowe w zależności od tego, czy silnik jest doładowany czy nie.

 

 

.